Black Friday - sådan vinder du årets store shoppingdag
Del:
Black Friday og Cyber Monday er nye fænomener, men er allerede årets absolut største shopping dage. Begge dage er de to største udsalgs- og salgsfremmende dage på året, og de er lidt over en uge væk! I år finder de sted fredag den 25. og mandag 28. november, men rigtig mange steder varmer de op i ugen og til og har ekstra gode tilbud hele weekenden.
Black Friday blev oprindelig skabt i USA, og er dagen efter Thanksgiving. Rigtig mange skoler og arbejdspladser holder fri fra arbejde om fredagen, hvilket giver dem en dejlig lang 4 dages weekend. Butikkerne opdagede den ekstra fodtrafik som dette skabte, og begyndte at anvende denne dag til at skyde de første juleindkøb for året i gang. Cyber Mandag startede noget senere, og er baseret på den samme idé som Black Friday, men med fokus på online-forhandlere, snarere end i butikken.

Black Friday i Danmark
I Danmark startede Black Friday faktisk online omkring 2013, hvor enkelte webshops tog den til sig. Derfra er fænomenet eksploderet og i 2015 slog Black Friday rekorden for antallet af Dankorttransaktioner på en enkelt dag – mon ikke det sker igen i 2016?
Med alt det fokus der er på Black Friday, så kræver det forberedelse og kreativitet at slå igennem og blive fundet, hvis man ikke er en af de helt store kæder herhjemme.
Næsten alle butikker gør brug af timebaserede deals, da det skaber et pres for at nå at handle imens rabatten gives, men der er mange andre muligheder.
Derfor er der her 5 idéer som I frit kan gøre brug af, for at få mest muligt ud af Black Friday og så har vi krydret listen med 3 idéer for dem som ønsker at gå i en anden retning og ikke deltage I Black Friday.
Lancér et nyt produkt
Hvis I går og venter på det rigtige tidspunkt til at lancere jeres nye innovative produkt, så overvej om ikke Black Friday kunne være tidspunktet. En af hovedgrundene til at Black Friday er så populær (udover rabatterne) er at mange forbrugere går og leder efter det helt rigtige at give i julegave. Derfor byder Black Friday på muligheden for at få jeres nye produkt ud til langt flere forbrugere og dermed få velfortjent “Word of Mouth” for den rabat i må give for at være med i Black Friday ræset.

Giv en gratis prøve med på købet
Har I et produkt, som flere forbrugere kunne have glæde af, men som for få køber? Så overvej om I kan tilbyde en prøve på produktet med hvert køb til Black Friday. På den måde øger I både jeres salg og kendskabet til dette produkt. Da Black Friday skyder julesalget i gang er en anden mulighed at give et produkt med på købet som tydeligt signalerer jeres brand og som ville egne sig godt som en lille gave til en anden en personen der køber ind. På den måde får I jeres kunde til at hjælpe jer med at udvide jeres målgruppe.
Julegaveguide med rabat
En af de mest oplagte idéer, men en idé som samtidig også er utroligt effektiv, er at skabe en julegave guide. Saml en eller flere lister med de mest populære produkter i din butik. Gør meget gerne listerne temabaserede, så du hjælper dine besøgende med at finde præcis de produkter der passer bedst til dem.
Idéer til lister kunne være:
- De 10 bedst sælgende i 2016
- 10 gaver til manden der har alt
- 10 gaver til hende
- 10 gaver til mor eller far
- 10 gaver der viser din kærlighed
- 24 idéer til pakkekalenderen
Der er utroligt mange variationer af sådanne lister. Det vigtigste er at de inspirerer dine kunder og ikke bare er en liste over de produkter I gerne vil sælge.
Lav en specifik landing page pr. liste på jeres website, hvor I sætter produkterne grafisk op.
Bonus:
Husk at bruge både dit nyhedsbrev og dine sociale medier til at promovere listerne i ugen op til Black Friday. En idé kan være at skjule hvor meget rabat der gives pr produkt og først gøre det synligt på dagen. På den måde skaber du nysgerrighed.
Automatisér dine platforme - både før og under
Der kan være stress på, når alt skal være klar til Black Friday. Derfor er det vigtigt at starte i god tid og planlægge hele forløbet fra minimum en uge før Black Friday og til efter Cyber Monday.
I ugen op til skal der inspireres og lokkes for alle de gode tilbud der kommer. Der handler om at bygge langsomt op og øge spændingen. Brug alle dine medier – sociale medier, website, nyhedsbrev, skilte, sms, etc. På dagen bør det hele gå op i en højere enhed og samtidig skal der være overskud til at gribe eventuelle muligheder for ekstra eksponering. Derfor giver det god mening at begynde forberedelserne i god tid og a automatisere så meget som muligt. De fleste e-mail marketing services såsom MailChimp giver mulighed for at færdiggøre og planlægge udsendelser på forhånd. Der findes flere god værktøjer til at planlægge dine social media posts. Hvis du ikke har et, så tag et kig på hootsuite eller buffer.

Pop up butik - skab rum til mere salg
Black Friday betyder overfyldte butikker og lange køer. For rigtig mange – både personale og handlende – er Black Friday en test af tålmodigheden. Samtidig kan køerne og de mange mennesker på få kvadratmeter gå ud over salget. I stedet for at blive den bedste salgsdag på året kan det give en rigtig dårlig kundeoplevelse at have taget tidligt fri og skyndt sig for så aldrig at komme frem til kassen. En løsning på dette kan være midlertidigt at udvide med flere kvadratmeter et andet sted. En pop up butik er en midlertidig butik. Typisk åbnes de hvor centre eller shoppinggader har tomme butikslejemål og giver derfor mulighed for at få en andel af al den trafik der i forvejen kommer forbi. Fænomenet er hastigt voksende herhjemme og er blevet anvendt af brands som Marlene Birger over Nike til Anton Berg og Hay.
3 idéer til en anderledes Black Friday
Det er ikke alle der kan eller vil gå på kompromis med marginen for Black Friday. Måske har I også en helt anden profil som organisation? Her er i hvert fald 3 idéer til at gå i en anden retning end at give rabat.
Giv ekstra god service
Èt er at spare nogle procent på sine indkøb, men mange dropper helt Black Friday på grund af forvirringen og den megen trafik. Overvej om I kunne gå i en anden retning og sørge for at give jeres kunder ekstra god service. Enten igennem gavekort eller ved at de kan booke en personlig tid en anden dag, men til samme lave pris.
Skab eller promover en grøn profil
Det kan diskuteres om dette punkt passer på en liste som denne. Men flere og flere forbrugere efterspørger virksomheder med en grøn profil og som har et større formål end selve virksomhedsdriften. En måde at skille sig ekstra ud på Black Friday er at gå i en helt anden retning og ikke at afholde Black Friday. Brug i stedet dagen på en CSR indsats eller på at tydeliggøre jeres grønne profil. Donèr medarbejdernes tid til et godt formål. Saml ind til en hjælpeorganisation. Giv overskuddet væk til godtgørende formål. Mulighederne er mange og de vil bestemt blive lagt mærke til, på en dag, hvor konsumerismen er i højsædet.
Giv en velfortjent pause fra Black Friday
Hvis I har en butik eller et lokale nær centrum, så overvej om Black Friday er for jer, eller om I kan brande jer og skabe værdi ved at skabe et frirum hvor besøgende kan søge ly for al larmen og ræset. Det kan godt blive voldsomt at stå i kø eller masse sig frem igennem store mængder af mennesker. Her har I som butiksejere en unik mulighed for at vise at I ikke lader jer rive med og er villige til at gå på kompromis med profit for at få solgt lidt ekstra denne dag. I stedet kan I vælge at skabe en ekstra god atmosfære. Måske hyre en DJ der skaber god stemning. Servere kaffe og småkager. Eller give rådgivning omkring sæsonens tendenser. Gør noget særligt for jeres kunder denne dag på året, hvor det ellers kun handler om pris.