Snap map- skab engagement med Snapchats nye funktion
Del:
Den 22. Juni introducerede Snapchat en ny feature – Snap Map. Funktionen blev introduceret som “en helt ny måde at udforske verdenen på” og giver Snapchat brugere mulighed for at se deres venners placering på et kort samt at udforske snaps som er delt til “Vores Historie”. Du skal opdatere appen for at anvende funktionerne.
Sådan virker det
Funktionerne er tilgængelige fra kameraskærmen i Snapchat appen og aktiveres ved at knibe sammen med fingrene (zoom ud bevægelsen).
På Snap Map kortet kan du se alle dem du kender på Snapchat, som har valgt at dele deres geografiske placering.
Du kan også se andre som du ikke kender, men som har delt en snap til “Vores Historie” samt placering. Hvor dine venner optræder med deres Actionmoji (Bitmoji) skaber snaps delt til “Vores Historie” som et heat map med farvede områder på kortet.
Nyheder og events
På Snap Map kortet kan du se nyheder og events i dit område eller steder du skal besøge. Ligesom Google Maps kan du udforske hele verden via appen.
Skjult eller synlig
Du kan frit vælge om du vil være skjult, om alle kan se dig eller om nogle venner udelukkes. På den måde har du fuld kontrol over hvem der kender din placering.
Vores Historie
Ved at tilføje snaps til vores historie bliver de offentligt tilgængelige for alle Snapchat brugere.
Snapchat vil være med til at starte festen
Snap Map er veludført, og er tydeligvis Snapchats bud på hvordan de mener, at vi skal bruge sociale medier til at se hvad der foregår blandt vores venner og dermed skabe en større forbindelse imellem folk. Samtidig lader det til at være et forsøg på at gøre SnapChat endnu mere interaktiv – et skridt man påbegyndte, da man introducerede chatfunktionen.
Det virker også som om SnapChat har ladet sig inspirere af den grafiske visning i Pokemon Go. Der går nok ikke lang tid før vi ser gamification features blive introduceret til Snap Map.
3 eksempler på brug af Snap Map til markedsføring
Snap Map kan på overfladen virke som endnu en gimmick feature henvendt til unge, men brugt på den rigtig måde, kan det skabe væsentligt mere trafik til jeres butik, besøgende til jeres event eller markedsføring af jeres produkt. Her er bare tre eksempler. Vi forventer at se mange flere i den kommende tid.
Markedsføring af events
Det mest oplagte er at anvende Snap Map i forbindelse med geografiske placeringer, og det fungerer særligt godt ved events.
Hvis I afholder eller deltager i en event, så kan I udnytte Snap Map funktionen ved at opfordre folk til at dele snaps fra eventen til “vores historie”. For at skabe maksimal effekt skal opfordringen bindes sammen med jeres formål med at deltage på eventen.
På den måde skaber I et aktivt “live feed” fra jeres event, som andre kan følge med i.
Er der mange der anvender Snapchat til eventen, så kan det være nødvendigt at afholde en konkurrence, men hvis i er gode til at skabe en interessant oplevelse der er værd at dele bør det være nok.
Til større events skabes der helt naturligt et heat map for eventen. Et godt eksempel er CopenHell der finder sted i denne weekend. Allerede dagen efter introduktionen af Snap Map er det tydeligt, at Snap Map bliver brugt flittigt blandt fans af hård rock. Det er måske ikke Snapchats kernemålgruppe, men det viser at Snap Map kan være med til at markedsføre og skabe opmærksomhed omkring events.
Lav konkurrencer baseret på geografisk placering
En anden mulighed kunne være at afholde en “skattejagt” der kobler placeringer og jeres brand sammen. Ved at få brugerne til at dele snaps fra relevante placeringer og gerne imens de anvender jeres produkt kan I skabe relativt meget opmærksomhed for at minimalt budget. I bør selvfølgelig altid sikre at konkurrencen er relevant i forhold til jeres forretning.
Et eksempel kunne være en producent af fodboldstøvler. For at være med i konkurrencen skal man tilføje producenten som konktakt på Snapchat. På den måde udvides producentens følgere. Derefter handler konkurrencen om at tilføje en snap til “Vores Historie” fra alle fodboldbaner i byen. Snappen skal være en video, hvor man udfører et trick med en fodbold. Den der først når at tilføje snaps fra dem alle vinder. Dette gør både konkurrencen tidsbegrænset og skaber en event i lokalområdet.
Udnyt selv heatmap funktionen - hvis I er nok personer
Heatmap-funktionen fungerer sådan, at den markerer områder på kortet med forskellige nuancer, baseret på antallet af snaps og personer der snapper i området. Skalaen går fra blå over grøn til rød.
Hvis I er nok personer og skaber nok aktivitet, kan I derfor overtage områder og påvirke kommunikationen i de snaps der sendes. Personer der udforsker Snap Map for at finde interessante snaps og inspiration vil se disse farvede områder og vil derfor opdage jeres snaps. Som altid er det vigtigt at sikre, at jeres snaps ikke virker som spam, men er relevante for Snapchat brugere i området.
Som det kan ses på kortet, så er heatmap funktionen tydeligst på større placeringer - for eksempel Tivoli. Udenfor disse er der rig mulighed for at skabe sine egne placeringer, ved at være aktiv og skabe spændende snaps som Snapchats brugere kan finde på kortet.
Afslutning - nye funktioner giver nye muligheder
Snapchat overrasker positivt ved at blive ved med at udvide funktionaliteten i appen. Til at starte med virkede Snapchat som det mest begrænsede sociale medie, men det er tydeligt at de arbejder hårdt på at forblive relevante for deres målgruppe.
Samtidig er Snap Map et godt eksempel på funktionalitet som med lidt kreativitet kan anvendes til at give ens brugere relevante og interessante brugeroplevelser.
Hvis I har brug for inspiration eller sparring i forhold til brugen af Snapchat eller sociale medier generelt, så kontakt os gerne.
Happy Snappin’ 🙂