Wordpress hjemmeside- Den ultimative guide efter du har installeret Wordpress

Del:

Succes! Du er gået i gang med Wordpress og har fået installationen overstået – men hvad så nu? Hvad gør du for at sikre, at opbygningen af den nye hjemmeside giver dine besøgende den bedste oplevelse? Vi giver dig her en guide med 15 af de tiltag, som udviklere og professionelle fokuserer på at få udført som nogle af de første, efter at installationen er overstået.

Wordpress er en fantastisk platform og CMS (Content Management System), som kan anvendes til alt fra små blogs til store virksomhedshjemmesider, komplekse webshops og intranet. Wordpress kan tilpasses i en uhyggelig grad og er relativt nemt at udvikle nye funktioner og tilpasninger til.
Udover at være gratis, er det også et af de mest brugervenlige CMS’er for redaktører (tro os, vi har arbejdet med langt de fleste), og fordi det er verdens mest udbredte hjemmesidesystem, så er det relativt nemt at finde dygtige udviklere, til at hjælpe med de mere tekniske aspekter af en hjemmeside.

Vi har igennem tiden både udviklet hjemmesider og fungeret som rådgivende sparringspartner på mange hjemmesideprojekter, hvor forskellige CMS’er er blevet vurderet i relation til virksomhedens kravspecifikation. Og oftest er valget endt med Wordpress som motor.

Hvad er Wordpress:Wordpress er et såkaldt content management system, eller indholdsstyringssystem. Det fungerer som motor for din hjemmeside og gør det muligt at oprette sider, styre menuer, indsætte billeder og rette i tekst. CMS’et fungerer sammen med et tema, som styrer designet på hjemmesiden og typisk også med en række plug-ins som tilføjer ekstra funktionalitet til temaet eller Wordpress.

Et af de mest hyppige spørgsmål vi modtager fra folk der selv går i gang med at installere Wordpress og lave en hjemmeside er, “hvad er de vigtigste ting, jeg bør gøre lige efter installationen af Wordpress”. Det er et godt spørgsmål, og der er rigtigt mange svar på det, for opsætningen af en hjemmeside er en kompleks proces. Vi har dog forsøgt at systematisere de vigtigste ting man bør gøre lige efter Wordpress er installeret.
Vi forudsætter at du har valgt Dansk som primært sprog i Wordpress.

1: Tilpas generelle indstillinger

Skift titel og tagline

Det første du bør gøre er, at gå til Indstillinger -> Generelt og tage stilling til din sides titel og tagline.

Din sides titel og tagline anvendes som overskrift og beskrivelse på forsiden af hjemmesiden af rigtig mange temaer. Den vil derfor fremgå prominent på din hjemmeside. Titlen vil ofte være virksomhedens navn eller den hjemmesideadresse (URL) du har valgt (uden www og .dk).

Tagline bør beskrive hvad man kan forvente at få ud af et besøg på hjemmesiden. Udover på selve siden, så anvendes titel og tagline i de fleste browseres faner, så man kan se, hvor siden er, hvis man har flere sider åbne på én gang. Det er derfor ret vigtigt at få ændret, da den ellers vil vise Wordpress’s generiske titel og tagline.

Wordpress-installation-hjemmeside-vigtige-indstillinger
Indstil tidszone og datoformat

Dernæst bør du sikre dig, at tidszone er indstillet korrekt. Vi anbefaler, at du vælger København under tidszone i stedet for CET tid, da du så undgår problemer med skift fra sommer og vintertid.
Til sidst
 bør du vælge dato format (enten j.FY eller d/m/y) og tidsformat (24h -> H:i). Det sikrer, at dine indlæg får den rigtige datoangivelse.

Upload Favicon

Siden Wordpress 4.3 har du kunnet uploade din egen Favicon. Hav denne klar på forhånd i enten jpg eller gif format i minimum 512x512px størrelse.

Sådan gør du:
Gå til Udseende -> Tilpas -> Webstedsidentitet og upload din fil. Gem og reload og se på fanen (for eksempel i Chrome) om du kan se den nye Favicon.

Hvad er en Favicon:En favicon er den lille ikon, ofte jeres logo eller et symbol for virksomheden eller hjemmesiden, som ses ud for hjemmesidens titel i fanebladet på browseren og gør det nemmere at identificere hjemmesiden, når man har en række faner åbne

2: Skift permalink struktur

Når du vælger linkstruktur fortæller du Wordpress hvordan systemet skal opbygge selve adressen til hver side du sidenhen opretter på hjemmesiden.

Din linkstruktur er derfor afsindig vigtig for den kommende hjemmesides succes. Den fortæller dine besøgende hvad de kan forvente af det link de klikker på. Google anvender linkstrukturen som indikator på, hvad der kan forventes at findes på hjemmesiden. Samtidig vises den i søgeresultater på søgemaskiner.

Som standard skaber Wordpress en struktur, hvor hver side får et ID nummer og adressen til siden peger på dette ID. Det kunne se sådan ud: http://www.eksempel.dk/?p=123.
Wordpress er et af de mest moderne CMS’er, så er det utroligt, at de har beholdt en så gammeldags struktur som standard. Det meget svært at afkode, hvad man kan forvente af den side man lander på, hvis man får tilsendt et link der ser ud som ovenstående. Det er derfor meget vigtigt at få ændret denne struktur.

Sådan gør du:
Gå til Indstillinger -> Permanente links og vælg “Navn på indlæg”. På den måde sikrer du, at titlen på dine indlæg bliver anvendt i URL’en på siden og der dermed er en naturlig overenstemmelse imellem webadresse og indhold.

Wordpress-permanente-links-Linkstruktur-og-sitemap

3. Slet standard indhold

Når du installere Wordpress installeres der også et standardindlæg (post) og en standard side. De installeres for at der findes noget indhold, så du kan se at din installation virkede, men for at de ikke ligger og fylder, når du er live med din nye hjemmeside, er det en god idé at få dem slettet med det samme.

Sådan gør du:

Slet standardindlæg (post):

Gå til Indlæg og før musen over standardindlægget – en lille menu med links kommer frem under indlægget. Vælg “slet”. Gå til papirkurv i linien over dine indlæg. Før musen over indlægget og vælg “slet permanent”.

Slet standardside (page):

Gå til Sider og før musen over standardsiden – en lille menu med links kommer frem under indlægget. Vælg “slet”. Gå til papirkurv i linien over dine indlæg. Før musen over siden og vælg “slet permanent”.

4. Vælg dine dialog (kommentar) indstillinger

Kommentarer er en virkelig social feature, som kan give meget til en hjemmeside og bringe dig nærmere din målgruppe. Desværre kan kommentarer også tiltrække en hel del spam eller ligefrem ubehagelige eller stødende kommentarer. Derfor er det vigtigt nøje at gennemgå indstillingerne for kommentarer, og vælge dem der passer til hjemmesidens emne og målgruppe.

Wordpress-dialog-kommentar-indstillinger

Sådan gør du:
Gå til Indstillinger -> Diskussion
Først og fremmest skal du tage stilling til, om du ønsker at besøgende skal kunne kommenterer på dine indlæg.

Hvis du ønsker at de skal kunne kommentere, skal du derefter overveje om du vil begrænse hvem der kan kommenterer.

Du kan begrænse kommentarer ved at kræve at man er registreret som bruger på hjemmesiden. Dette kan kræve ekstra udvikling alt efter dit tema. Eller du kan begrænse hvilke kommentarer der vises på hjemmesiden, ved at de skal godkendes før de publiceres.

Til sidst kan du vælge om du vil underrettes, når der skrives kommentarer på hjemmesiden.

5. Tilføj kategorier og ændr standardkategorien (fjern uncategorized)

Kategorier er de overordnede emner som din hjemmeside handler om. Når du skaber indhold til hjemmesiden, hjælper kategoriseringen med at angive hvor indhold passer ind. Mange temaer anvender kategorierne til at skabe filtre, så besøgende hurtigt kan finde det de leder efter.

For at give et eksempel, så kunne en madskribent der gerne ville lave en blog med opskrifter have kategorierne: forretter, hovedretter og desserter. Når der lægges en ny opskrift på hjemmesiden, kan man nemt tilkendegive, hvor den passer ind, ved at angive kategorien. På opskriftsiden kan brugeren herefter sortere alle opskrifter efter kategorien.

Sådan gør du:
Som standard kategoriserer Wordpress alle nye indlæg som “ikke-kategoriseret (Uncategorized), hvilket ikke er hensigtsmæssigt. For at ændre dette går du til: Indlæg -> Kategorier. Før musen over “Uncategorized” og vælg rediger. Husk både at ændre Navn og Kort titel. Kort titel anvendes i URL’en, når man sorterer på kategorien. Hvis du allerede har overblik over hjemmesidens kategorier, kan du samtidig skabe flere af dem.

Wordpress-kategorier-indstillinger-website

6. Installation af tema, skab child theme og slet overskydende temaer

En af de sværeste beslutninger ved enhver Wordpress installation (og hjemmeside generelt) er at vælge det rigtige design og den optimale funktionalitet. Wordpress fungerer kun som motoren for din hjemmeside. Udseende, funktioner og muligheder tilføjes med det tema og de plugins som anvendes. Har du brug for et professionelt og fremtidssikret website med stor fleksibilitet, så anbefaler vi altid, at du får udviklet et tema specifikt til jeres behov og krav.

Hvis du kan leve med de begrænsninger som et færdigt tema eller et framework giver, så er det nu, at du skal vælge og installere dit tema. Følg temaets installationsvejledning nøje – de kan variere. Brug tid på at teste og undersøge mulighederne før I lægger jer fast på et tema – der findes mange tusinde temaer og de har allesammen fordele og ulemper. Det kan samtidig være svært at skifte, hvis man først har skabt en kompleks hjemmeside og så finder ud af, at den ikke lever op til ens behov.

Child Tema (theme)

Hvis du vælger et færdigt tema, så anbefaler vi, at du får skabt et child theme, så du undgår at opdateringer til temaet ændrer ved de indstillinger og ændringer, som du over tid får brug for på hjemmesiden.
Se Wordpress’s egen beskrivelsee af hvordan du skaber et child theme.

Wordpress-theme-tema-indstallation-hjemmeside
Slet overskydende temaer

Når dit tema er installeret og klar til brug, så slet de andre temaer som Wordpress installerer. Så undgår du at de ligger og fylder eller bliver aktiveret ved en fejl.

Sådan gør du:
Gå til indstillinger -> temaer. Tryk på hvert temaer og tryk på slet i nederste højre hjørne. Bekræft at du vil slette temaet.

7. Skab din egen navigation (menustruktur)

Som standard tilføjer de fleste temaer alle de sider du opretter til navigationsmenuen. Det giver dig dog meget lidt kontrol over brugerrejsen. Samtidig kan det blive meget rodet, medmindre du skaber siderne i en helt perfekt rækkefølge. Løsningen er at skabe din egen menu.

Sådan gør du:
Gå til Udseende -> Menuer. Du kan i Wordpress skabe så mange menuer du har behov for, og placere dem forskellige steder på dit website – husk dog at tænk på dine besøgende. Øverst ser du to faner. “Rediger menuer” og “Håndter områder”. De fleste temaer har allerede defineret hvor mange menuer de kan håndtere. Du finder disse under “Håndter områder”. Under “Rediger menuer” kan du enten vælge en eksisterende menu i drop down feltet, eller oprette en helt ny menu. Derefter kan du i venstre side tilføje sider, posts, links, kategorier og andre elementer som plugins har tilføjet og trække dem over til højre, hvor du kan rangordne dem. Du kan også trække i menupunkterne og skabe undermenuer. Sidst men ikke mindst, kan du bestemme den tekst som står i selve menuen som menupunkt.

8. Sikkerhed: Ændr standard admin brugeren og tilføj andre brugere

Wordpress har fået et lidt blandet ry i forhold til sikkerhed. Der findes mange historier om at Wordpress-hjemmesider er blevet hacket. I næsten alle tilfælde, har det dog enten drejet sig om manglende sikkerhed på hjemmesiden (for eksempel for nemme passwords), eller om plugins som ikke var kodet korrekt, og derfor tillod angreb. Selve Wordpress kernen er ikke blevet kompromitteret. Der er gennemført store sikkerhedstests som har påvist at Wordpress er præcis lige så sikkert som alle andre CMS’er, hvis man håndterer CMS’et korrekt og ved hvad man laver.

For at sikre at dit website ikke bliver hacket anbefaler vi følgende:
  • Hav aldrig en bruger med navnet Admin
  • Anvend ikke dit eget navn eller hjemmesiden/virksomhedens navn som brugernavn. Kombiner eller skab en variation som ikke står noget sted på hjemmesiden.
  • Skab både en administrator bruger og en redaktør (eller forfatter) bruger. Anvend Admin rollen, når du skal foretage større ændringer på hjemmesiden. Anvend redaktør rollen i det daglige, når du skriver på hjemmesiden. Så undgår du at komme til at ændre på indstillinger ved en fejl.
  • Anvend Wordpress egen password generator i stedet for at finde på dit eget password. Desværre er det de færreste af os der er så opfindsomme, at en rigtig dygtig hacker ikke kan gætte eller finde ud af vores password.
  • Har du brug for at give andre adgang til hjemmesiden, så skab altid en ny bruger til dem, så du aldrig ender med at låse dig selv ude af hjemmesiden ved en fejl. Gør det til en vane at rydde op i brugere med adgang til hjemmesiden én gang om året.

Sådan gør du:
Gå til brugere -> Alle brugere for at håndtere indstillingerne ovenfor.

Wordpress-sikkerhed-indstil-admin-brugere
Installer et sikkerhedsplugin

Installer et sikkerhedsplugin som kan overvåge trafikken og forsøg på at logge in på hjemmesiden med forkerte brugere og passwords. Et godt et af slagsen er Wordfence, der kan sende dig en mail, hver gang nogen forsøger at få adgang uden held. Med Wordfence kan du også udelukke IP adresser eller geografiske områder, hvis det bliver nødvendigt. Hvis du pludselig oplever mange forsøg på at få adgang til hjemmesiden, så anbefaler vi at du kontakter dit hostingselskab, så de kan være ekstra opmærksomme på mulige hackerangreb.

9. Sæt din hjemmeside som "under udvikling"

Når vi arbejder med udvikling af hjemmesider, så udvikles de altid på en testserver, før de flyttes til et live miljø. Men hvis det er et ny domæne (hjemmesideadresse) eller en lille hjemmeside, så kan det være nemmere at udvikle hjemmesiden direkte på domænet, end at skulle flytte den færdige hjemmeside. Men så ønsker du sikkert ikke, at alle og enhver kan følge med i arbejdet undervejs. Derfor kan det svare sig at sætte hjemmesiden som “under udvikling”.

Sådan gør du:
Du kan enten gøre det ved at skabe en enkelt side og kun sætte den live imens du arbejder med alle andre sider som kladder. Dog er dette lidt besværgerligt, da menuer ikke fungerer som de skal. En nemmere metode er, at installere et plugin. Det sørger for at besøgende ser en “under opbygning” side, imens du som indlogget bruger kan se alle andre sider. Der findes et utal af plug-ins til dette. Et af de nemmeste at konfigurere, er det der hedder “maintenance”.

Ny-Wordpress-hjemmeside-konstruktion

10. Forbind til Google Analytics

For at måle om du får det ønskede ud af den nye hjemmeside, er du nødt til at indsamle statistik, så du kan sætte nogle håndgribelige mål. Som de facto standard kommer man ikke uden om Google Analytics. Næsten alle hjemmesider bruger i dag Google Analytics til indsamling af statistik fordi systemet giver et fantastisk overblik og et utal af muligheder – helt gratis. Start med at oprette en Google Analytics konto her. Og følg guiden til at oprette en trackingkode til din hjemmeside.

Der er flere måder at installere Analytics på den nye hjemmeside. Her er bare tre af dem:

Anvend et plugin:

Den nemmeste metode er at anvende et plugin. Det tager et øjeblik at installere Google Analytics, og du får fordelen af at have et Analytics Dashboard direkte i Wordpress. Så kan du følge med i de overordnede tal fra selve hjemmesidens backend. Et af de mest populære plug-ins er Google Analytics Dashboard for Wordpress (GADWP). Du kan enten installere Analytics eller Google Tag Manager med dette plugin.

Forbind-Wordpress-til-Google-Analytics
Indsæt koden manuelt

Vil du meget gerne undgå plugins kan du indsætte koden manuelt – vi anbefaler det dog kun hvis du får udviklet hjemmesidens tema specifikt til jer. Grunden er at opdateringer til dit tema kan gå ind og fjerne koden, hvis du ikke anvender et “child tema”. Overvej derfor om det er det værd, at undgå et plugin for at installere Analytics.

Bemærk at det kræver teknisk snilde, at indsætte Analytics koden manuelt, da den skal indsættes direkte i hjemmesidens kode. Du kan derfor komme til at ødelægge funktionaliteten på hjemmesiden. Du bør derfor tage en backup af hele installationen inden du går i gang (se punkt nummer 15). Ønsker du at indsætte koden manuelt, skal du kopiere det script som Google Analytics leverer. Gå derefter til udseende -> editor. Find header.php i højre kolonne og vælg den. Indsæt scriptet efter body tagget og gem header.php. Test i Google Analytics at du kan se dig selv som aktiv bruger under “realtid”.

Anvend Google Tag Manager

Er du ambitiøs med dit website og overvejer du flere typer tracking eller udvidelser af sitet, så kan det betale sig at opsætte Analytics igennem Google Tag Manager. Så har du fuld fleksibilitet i fremtiden. Du finder en beskrivelse af Google Tag Manager og en guide til opsætning her (Engelsk).

Du kan anvende begge ovenstående metoder til at installere Google Tag Manager på dit website, inden du skaber forbindelse til Analytics.

11. Øg hastigheden på hjemmesiden

Et af de vigtigste parametre for SEO og brugeroplevelsen er hastigheden på din hjemmeside. Hastigheden på hjemmesiden er afhængig af flere ting.

De vigtigste parametre er:

Valg af hosting

Der er stor forskel på hostingudbydere. Hos de billigste hosts ligger din hjemmeside og konkurrerer om ressourcerne med mange hundrede andre hjemmesider. Det kommer uværgerligt til at påvirke ydelsen på hjemmesiden. Det kan derfor godt betale sig at investere i en lidt bedre hostingløsning end de billigste.

Wordpress-hastighed-optimering
Optimeret kode

Der er stor forskel på, hvor godt forskellige temaer og plug-ins er kodet. Nogle temaer indeholder store mængder ekstra kode for nogle relativt simple funktioner. Når hjemmesiden skal indlæses, indlæses alt denne ekstra kode hver gang og sløver hjemmesiden. Hvis din hjemmeside er langsom inden du har lagt en masse indhold på den (og du ikke mener at det er hosting), så bør du undersøge om det er temaet eller de plugins du har aktiveret. Start med at skifte tema og test den igen. Virker det ikke, så bør du deaktivere hvert enkelt plugin du anvender enkeltvis og teste om hjemmesidens hastighed forbedres indtil du finder synderen.

Optimering af indhold

Optimering af billederne på jeres nye hjemmeside, er en af de mest afgørende faktorer for hastigheden på hjemmesiden. Når du uploadet et billede til Wordpress skabes der mindst 4 versioner af billedet, for at tilgodese forskellige typer enheder (responsive optimering). Det originale billede beholdes. Der skabes en thumbnail, en medium version og en stor version. Wordpress tager dog udgangspunkt i det billede du uploadede i første omgang, så hvis det fylder meget, så kommer de andre versioner også til at fylde mere end nødvendigt. Det er derfor nødvendigt enten at optimere størrelsen på billederne inden de uploades til Wordpress, eller at installere et plugin som hjælper med optimeringen.

Vores anbefaling er at optimere billederne inden upload, for at sikre maksimal optimering og kontrol. Anvend et program som Photoshop, GIMP, eller ImageOptim til at sikre at dine billeder ikke fylder mere end de bør.

Installation af caching

Caching betyder at gemme dine data i færdigt format, så de kan indlæses hurtigere i fremtiden. Typisk gøres dette enten på serveren ved hjælp af et plugin. Når en bruger besøger din hjemmeside, skal alt tekst, billeder og andet indhold samles (renderes) så siden kan vises. Ved hjælp af caching gemmer man denne visning i statisk html til fremtidige brugere, så man undgår de beregninger der skal til for at vise siden igen. På den måde vises siden hurtigere til de næste besøgende.
Der findes mange forskellige caching plugins, og lige så mange holdninger til, hvilket der er bedst.
Vores anbefalinger er at teste disse tre plugins og vælge det du foretrækker:
W3 Total Cache
WP Rocket
WP Super Cache

12. Styr på teknisk SEO

Der er mange elementer der spiller ind på et søgeordsoptimeret website. Optimeret kode i temaet, optimerede billeder under upload, optimeret tekst, og så de mere tekniske aspekter såsom linkstruktur, sitemap, metadata, m.m.

Når det kommer til det sidste, så anvender de fleste et plugin. Ser man på antallet af installationer, så findes der ét plugin over dem alle, når det gælder teknisk SEO og det er Yoast SEO. Med Yoast SEO har du fuld kontrol over din sides titel, dine meta beskrivelser, og mange andre vigtige indstillinger, for at sikre at din hjemmeside får de placeringer den fortjener i Googles søgeresultater. Med Yoast SEO kan du også skabe et XML Sitemap, som er en fuld oversigt over din hjemmeside og dens struktur. Yoast SEO håndterer sitemaps mere intelligent end mange andre plug-ins, da det laver “under-sitemaps”. Hver gang du opdaterer hjemmesiden, kan Google nøjes med at opdatere de nyeste sider, i stedet for at hente det fulde sitemap.

Wordpress-SEO-visninger

13. Tilføj en kontaktformular

Du kan vælge at nøjes med at skrive en e-mail adresse som kontaktpunkt på hjemmesiden, men der er god grund til at overveje at tilføje en kontaktformular. Vores erfaring er, at kontaktformularen skaber flere kontakter end en e-mail-adresse – den konverterer simpelthen bedre. Det kan der være flere grunde til, men en af dem er, at det ikke er alle der anvender et e-mail program på deres telefon og tablet. Derfor bliver det en barriere for at skrive til jer, hvis man skal kopiere adressen, åbne en ny fane, logge ind på sin mailplatform, indsætte adressen og derefter skrive sin besked. En anden grund er at kontaktformularen skjuler jeres e-mailadresse for spamrobotter og derfor begrænser mængden af spam som i modtager gennem jeres hjemmeside.

Simple formularer

Der findes flere gode formular plug-ins. Hvis du kun har brug for en enkelt eller to simple formularer på hjemmesiden, så er Contact Form 7 et af de mest populære plug-ins. Og så er det gratis. Opsætningen er ikke den mest logiske, så det anbefales at man følger dokumentationen nøje, når man opsætter sine formularer.

Wordpress-kontaktformular-hjemmeside
Komplekse formularer, afstemninger og spørgeskemaer

Har du brug for flere formularer eller mere komplekse formularer, så anbefaler vi at du overvejer at få kodet dem specifikt til hjemmesiden. Er dette ikke en mulighed, så overvej et kommercielt formular plugin såsom Formidable Forms. Det er langt mere brugervenligt og man kan skabe næsten alle typer formularer, spørgeskemaer og afstemninger.

14. Indstil forside og blogside

Oprindeligt var Wordpress tænkt som en blogging platform. De dage er for længst ovre og langt de fleste anvender Wordpress til at skabe moderne hjemmesider, webshops eller andre web platforme, hvor en blog kun er en lille del af hjemmesiden. For at få fuld kontrol over din kommunikation, har du brug for en statisk forside.

Sådan gør du:
Start med at skabe den side du ønsker skal være din forside. Gå derefter til Indstillinger -> Læsning. Under “forside viser” vælg statisk side. Vælg siden i drop down menuen. Hvis du også har en blog, kan du vælge siden her også.

15. Opsæt en backup af dit Wordpress website

En backup skal ikke kun sikre din hjemmeside imod hackere. Den skal også sikre den imod de fejl der kan opstå, når du foretager ændringer, installerer plug-ins eller ændrer i indstillingerne på hjemmesiden. Du lægger meget tid og mange kræfter i at udvikle indhold og skrive tekster til hjemmesiden. Alt dette kan være væk på et splitsekund, hvis din hosting går ned, eller der sker noget andet uforudset. Derfor er det afgørende at du får opsat backup af alt indhold og hele databasen, så du hurtigt selv kan genskabe hjemmesiden i tilfælde af uheld.

Wordpress-backup-sikkerhed-data

Sådan gør du:
Et af de absolut bedste plug-ins til at sikre dine data er Updraft Plus. Med Updraft Plus kan du overføre dine data til mange forskellige services såsom FTP, DropBox, Google Drive og sågar e-mail. Updraft Plus understøtter backups i chunks, hvilket betyder at du kan overføre din hjemmeside af flere omgange, så timeouts og fejl i backuppen undgås. Du installerer pluginnet ligesom de fleste andre plugins ved at gå til plugins -> Tilføj nyt og søge efter updraft plus.

Og så til det sværeste...

Med disse 15 tips og tricks er du nu så småt klar til at gå i gang med at udvikle indhold til den nye hjemmeside og få designet endeligt på plads. Nu begynder den sværeste del af arbejdet – nemlig at skabe relevante, interessante og opdaterede brugeroplevelser til dine besøgende, så de får lyst til at komme tilbage.

Hvis du ønsker mere viden omkring, hvordan du kan skabe det rigtige indhold og den rigtige brugerrejse, så kig nærmere på vores kurser i digital strategi eller content marketing.
Du kan også få glæde af at læse vores artikel om at komme i gang med digital strategi eller artiklen om touch point analyse.

Hvis du godt kunne lide denne artikel, så håber vi at du har lyst til at dele den med andre der kunne have glæde af den.

En lille disclaimer:

Digital Markedsføring er ikke ansvarlig for brugen af Wordpress, temaer, plug-ins eller eksempler i denne guide. At opsætte et website er en kompleks proces der kræver teknisk viden i stil med at bygge et hus. Vi anbefaler, at du konsulterer en professionel, så alt udføres korrekt. Samtidig bør du altid sikre dig, at alle data er gemt flere steder, så de ikke kan gå tabt.

Del: